Fitness

Selvom man ikke lige forbinder børn med fitness og motion. Ikke desto mindre er det en realitet – flere og flere teenagere og store børn er nemlig begyndt at interessere sig for motion og fitness, hvor det førhen mere har været sport, der har været det helt store hit.

Børn og styrketræning har førhen været et kontroversielt emne, og konklusionen har ofte været, at børn kun bør træne med, hvad der svarer til egen kropsvægt, men dette er en forsimpling, og herunder vil du blive præsenteret for et par fakta, der afliver nogle af de myter, der er forbundet med børn og styrketræning.

Myter omkring børn og styrketræning

At træning skulle hæmme børns vækst er en myte, der har eksisteret i lang tid. Der er dog intet belæg for påstanden – det vil sige at der ikke findes noget fysiologisk grundlag, der kan argumentere for dette. Og der findes ingen direkte undersøgelser, der underbygger påstanden. Børns vækst kan dog forsinkes, men de bliver ikke forhindret i at opnå den højde, de ellers ville have opnået. Undersøgelser viser faktisk af styrketræning kan på samme måde som motorisk legetøj, fremme børn læring.

Nogle mener også, at træning med vægte skader børn i alderen 8 – 15 års knogler, men heller ikke her findes der noget fysisk belæg for påstanden. Faktisk viser undersøgelser at juniorvægtløftere har en højere knogletæthed, hvis man sammenligner dem med andre idrætsudøvere i samme alder – og især inaktive børn.

En anden kendt myte er, at styrketræning giver for høje belastninger hos børn. Dette er heller ikke sandt. Faktisk vil barnet opleve, at der er højere belastninger forbundet med andre idrætsgrene. Især gymnastik og fodbold er hårde for børnene, rent fysisk. Hvis en gymnast svinger i ringe, vil belastningen overstige kropsvægten markant, da der sker kraftige retningsændringer, som forøger modstanden.

Vil man forberede sine børn på en sportsgren eller anden form for træning – eksempelvis styrketræning – kan det være en god idé at investere i motorisk legetøj allerede fra barnet er 1 år.

Husk at tage forbehold

Selvom der ikke er hold i alle myterne, så skal man stadig huske på, at overdreven motion, styrketræning eller fitness slet ikke er sundt for et barn. Pointen er bare, at der slet ikke er så store risici forbundet med eksempelvis styrketræning som enhver anden form for idrætsudfoldelse.

Ryg og knæ kan især være udsatte, og børn og unge teenagere kan være spontane og ukontrollerede i deres bevægelser, og dette indebærer en stor risiko, når det kommer til lige præcis styrketræning. Derfor er det meget vigtigt, at barnet får kyndig vejledning, hvis et barn skal styrketræning, og det anbefales derfor ikke, at man eksempelvis lader et barne styrketræne på egen hånd. Der bør altid være en voksen med. Og husk desuden at man ikke bør presse barnet på nogen måde – det skal udelukkende ske af egen fri vilje og på barnets opfordring.

DEL
Næste artikelDerfor skal du købe en Avenue cykel

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here