Din nattesøvn er utroligt vigtig, i forhold til hvordan du performer. Både når det kommer til fitness og fysisk træning, men også i forhold til hvordan du performer rent mentalt. Derfor er det altså vigtigt, at du sover ordentligt om natten. Gør du ikke det, kan det gå ud over dit mentale og fysiske helbred.

Ofte bliver søvnen undervurderet. Eller i hvert fald undervurdere, hvor vigtigt det egentlig er at sove nok om natten. Men hvad skal der egentlig til, førend du opnår en god nats søvn? Læs videre herunder og bliv klogere på, hvordan du får det bedste ud af din nattesøvn.

Slap af i timerne inden du skal sove

Hvis du vil have de bedste forudsætninger for at kunne falde i søvn, så bør du undgå at dyrke motion i timerne op til. Spring derfor aftenmotionen over, sluk for dit fjernsyn og alle de andre digitale ting, du omgiver dig med. Ved at slukke for de digitale dimser vil du sende et signal til din hjerne omkring, at det er tid til at sove.

I stedet for at sidde og se fjernsyn, kan gå en tur, høre noget afslappende musik eller simpelthen bare bruge to timer på at lave ingenting, så du kan falde ned, inden du falder i søvn.

Sørg desuden også for at trække dine lamelgardiner (eller hvilke gardiner, du nu har) for, så du ikke bliver forstyrret af solen. Det handler om at sende et signal til din hjerne omkring, at du skal til at sove.

Gør en pligt ud af rutinerne

Dine rutiner er vigtige for din søvn. Det er nemlig sådan, at du kan programmere din hjerne efter dine rutiner. På en måde i hvert fald. Har du et fast ritual, som du udfører hver aften, inden du skal sove, sender du et signal til din hjerne, omkring at nu er det ved at være sengetid.

Det behøver ikke at være noget stort show, du gør ud af det. Det kan være noget så simpelt som at lakere dine negle eller tage et bad. Ved at have en daglig aftenrutine sender du et signal til din hjerne omkring, at nu er det tid til at sove.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here